PPPPS – organisatorisk påvirkningsanalyse
15–60
Et analyseverktøy som kobler brukerbehov til organisatoriske forutsetninger – for å identifisere hva som må til for at nye løsninger skal lykkes i praksis. Metoden hjelper deg å se konsekvenser for mennesker, prosesser, systemer og styring tidlig i utviklingsarbeidet.
Gjennomføring

Hva og hvorfor?
Ved å tolke og oversette brukernes adferd til hvordan den påvirker konkrete deler av organisasjonen (enheter, avdelinger og divisjoner), gjør det mulig for oss å identifisere organisatoriske utfordringer som må adresseres når du skal vurdere nye tjenester, organisatoriske endringer eller produkter. Tidlig identifikasjon av disse utfordringene gjør det mulig å sette søkelyse på de og å finne gode løsninger i god tid før det blir dyrt. En organisatorisk påvirkningsanalyse brukes for å knytte brukerferden til gjennomførbarhet og endring i organisasjonen.
Hvordan?
Kan settes inn i Service Blueprint «Backstage» (innside – ut). En organisatorisk påvirkningsanalyse kan bestå av disse elementene (PPPPS):
- Mennesker (people)
- Politiske eller strategiske føringer (policy)
- Prosess (process)
- Prosedyre (procedure)
- Systemer (system)
Ved å se på alle disse elementene opp mot brukerferden, og de løsningene man har valgt, kan man få sjekket av viktige faktorer som påvirker hvorvidt ideen/løsningen/prosjektet kan lykkes/gjennomføres.
Materiell
- Ark / skjema for de ulike elementene i PPPPS
- Tusj eller penn
- Ev. post-it lapper
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Forberedelser
Uansett om du står overfor en stor og kompleks prosess eller en liten og oversiktlig prosess, så krever det forberedelser og planlegging for å klare å ramme inn prosessen på en god måte.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
