Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk
arrow-leftVerktøykasse

PPPPS organisatorisk påvirkningsanalyse

  • clock

    15–60

Et analyseverktøy som kobler brukerbehov til organisatoriske forutsetninger – for å identifisere hva som må til for at nye løsninger skal lykkes i praksis. Metoden hjelper deg å se konsekvenser for mennesker, prosesser, systemer og styring tidlig i utviklingsarbeidet.

Gjennomføring

Hva og hvorfor?

Ved å tolke og oversette brukernes adferd til hvordan den påvirker konkrete deler av organisasjonen (enheter, avdelinger og divisjoner), gjør det mulig for oss å identifisere organisatoriske utfordringer som må adresseres når du skal vurdere nye tjenester, organisatoriske endringer eller produkter. Tidlig identifikasjon av disse utfordringene gjør det mulig å sette søkelyse på de og å finne gode løsninger i god tid før det blir dyrt. En organisatorisk påvirkningsanalyse brukes for å knytte brukerferden til gjennomførbarhet og endring i organisasjonen.

Hvordan?

Kan settes inn i Service Blueprint «Backstage» (innside – ut). En organisatorisk påvirkningsanalyse kan bestå av disse elementene (PPPPS):

  • Mennesker (people)
  • Politiske eller strategiske føringer (policy)
  • Prosess (process)
  • Prosedyre (procedure)
  • Systemer (system)

Ved å se på alle disse elementene opp mot brukerferden, og de løsningene man har valgt, kan man få sjekket av viktige faktorer som påvirker hvorvidt ideen/løsningen/prosjektet kan lykkes/gjennomføres.

Materiell

  1. Ark / skjema for de ulike elementene i PPPPS
  2. Tusj eller penn
  3. Ev. post-it lapper

Spørsmål og svar

Relevante prosesssteg

Menneskene bak verktøyene

a woman is standing in front of a whiteboard giving a presentation .

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

En gruppe mennekser som poserer foran en bygning

Bli kjent med Lent

Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.

Lær mer om Lent

Meld deg på nyhetsbrev!

Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m