Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk
arrow-leftVerktøykasse

Anerkjennende intervju

  • clock

    15–90

Anerkjennende intervju er en metode som brukes for å forske på «det beste» i en virksomhet, et prosjektteam, ved dine kolleger eller samarbeidspartnere.

Gjennomføring

En hånd holder en mikrofon foran et hjerte.

Hva og hvorfor?

Metoden kan brukes mellom to, i en gruppe, eller i en større forsamling. Øvelsen lar deltakerne reflektere over det de selv opplever som sine styrker, motivasjoner og suksesser i tidligere prestasjoner og styrker opplevelsen gjennom å dele det.

Målet for øvelsen er å kartlegge hva som bor i teamet av ressurser, kompetanse, erfaringer og dermed hvordan teamet bør jobbe for å fungere best. Det bør være et fokusområde for intervjuet som setter rammen. Intervjuet kan også avdekke styrker og kompetanse som intervjuobjektet selv ikke var klar over.

Anerkjennende intervju kan oppsummeres i Våre beste læringshistorier eller Styrketre.

Hvordan?

Definer på forhånd hva slags område intervjuet skal fokusere på og formuler spørsmål ut fra dette.

Det deles vanligvis inn i 3 hovedkategorier av spørsmål:

  1. Spørsmål der man utforsker hva det er den andre setter pris på ved seg selv, ved virksomheten, arbeidsstedet, kollegaer osv.
  2. Spørsmål som utforsker de beste erfaringene innenfor det valgte fokusområdet (ved prosjektet, ved arbeidskulturen, på et valgt område osv.). Det er her viktig at spørsmålene stilles på en slik måte at den som får spørsmålet får lyst til å fortelle en historie. Unngå generelt prat.
  3. Framtidsdrøm – spørsmål som hjelper den som blir intervjuet til å se for seg hvordan det i beste fall «kan bli» når de forholdene som skaper liv og gjør at han eller hun lykkes på et område «brer om seg».

Materiell

  1. Intervjuguide som tar for seg spørsmål som er relevante for prosessen

Spørsmål og svar

Praksiseksempler

Type møte: Medarbeiderseminar
Hensikt: Bygge og styrke internt kultur og arbeidsmiljø
Antall deltakere: 25
Tid: 40 min
Verktøy: Anerkjennende Intervju

En organisasjon som ønsket å jobbe med internkultur. Det var et tydelig og uttalt behov fra medarbeidere og ledelse om at dette var nødvendig for å sikre den videre utvikling av virksomheten. Utgangspunktet var at man vedgikk utfordringen og brukte dette til å definere et offensivt hovedsørsmål man man skulle jobbe med.

Prosessen starter med anerkjennende-intervju, hvor deltagerne i par med noen de ikke jobbet veldig tett med undersøkte positive erfaringer rundt det å være del av et stimulerende arbeidsmiljø i egen, eller andre organisasjoner og se på hva man kan lære av disse.

Gjennomføring: 2 og 2 først deretter 6-er grupper. Intervjueren gjenforteller intervjuet til makker: Hva er essensen og læringen vi kan trekke ut av historien?

Gruppen diskuterer deretter videre hva disse historiene forteller oss om hva god læringskultur i vår organisasjon kan være/bør være. Denne delingsrunden breder grunnen for en en konstruktig samtale Skape forslag utfra dette og fremføre disse i plenum. Resultatet ble 10-12 definerende setninger om hva god arbeidskultur er for bedriften.

Relevante prosesssteg

Menneskene bak verktøyene

a woman is standing in front of a whiteboard giving a presentation .

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

En gruppe mennekser som poserer foran en bygning

Bli kjent med Lent

Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.

Lær mer om Lent

Meld deg på nyhetsbrev!

Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m