Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk

Prosessteg

Beslutning eller lukkefase

Når alternativer er tydeliggjort og konkretisert, er tiden inne for å ta beslutninger. Hva velger vi å satse på – og hvorfor?

En tegning av en krets med en pil som peker mot høyre, siste del er uthevet

Hvorfor er denne fasen viktig?

Dette steget handler om å gjøre prioriteringer og fatte valg. Gode beslutninger kjennetegnes av forankring, tydelighet og involvering. I prosessarbeid betyr det at deltakerne opplever at de har fått være med å påvirke beslutningsgrunnlaget, og at beslutningen er forstått og akseptert av de som berøres.

Husk dette i beslutningsfasen

?

Ulike beslutningsmetoder passer til ulike situasjoner. Avklar på forhånd hvem som har mandat til å beslutte hva – og bruk gjerne en metode som synliggjør prioriteringer og gir rom for refleksjon. Åpenhet rundt beslutningsprosessens rammer bidrar til tillit og ansvarliggjøring.

Spørsmål som kan hjelpe i beslutningsfasen:

  1. Hvilke kriterier bruker vi for å velge?
  2. Hvilke av tiltakene gir mest verdi og er mest realistisk å gjennomføre?
  3. Hvem må involveres eller støtte valgene for at vi skal lykkes?
  4. Hva velger vi å sette i gang med først – og hvorfor?

Sjekkliste for beslutning:

Nysgjerrig på flere faser i prosessen?

Menneskene bak verktøyene

a woman is standing in front of a whiteboard giving a presentation .

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

En gruppe mennekser som poserer foran en bygning

Bli kjent med Lent

Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.

Lær mer om Lent

Meld deg på nyhetsbrev!

Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m