Prosessteg
Beslutning eller lukkefase
Når alternativer er tydeliggjort og konkretisert, er tiden inne for å ta beslutninger. Hva velger vi å satse på – og hvorfor?


Hvorfor er denne fasen viktig?
Dette steget handler om å gjøre prioriteringer og fatte valg. Gode beslutninger kjennetegnes av forankring, tydelighet og involvering. I prosessarbeid betyr det at deltakerne opplever at de har fått være med å påvirke beslutningsgrunnlaget, og at beslutningen er forstått og akseptert av de som berøres.
Husk dette i beslutningsfasen
?Ulike beslutningsmetoder passer til ulike situasjoner. Avklar på forhånd hvem som har mandat til å beslutte hva – og bruk gjerne en metode som synliggjør prioriteringer og gir rom for refleksjon. Åpenhet rundt beslutningsprosessens rammer bidrar til tillit og ansvarliggjøring.

Spørsmål som kan hjelpe i beslutningsfasen:
- Hvilke kriterier bruker vi for å velge?
- Hvilke av tiltakene gir mest verdi og er mest realistisk å gjennomføre?
- Hvem må involveres eller støtte valgene for at vi skal lykkes?
- Hva velger vi å sette i gang med først – og hvorfor?
Sjekkliste for beslutning:
Nysgjerrig på flere faser i prosessen?


Forberedelser
Uansett om du står overfor en stor og kompleks prosess eller en liten og oversiktlig prosess, så krever det forberedelser og planlegging for å klare å ramme inn prosessen på en god måte.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
