Gi og få hjelp
5–60
Et praktisk verktøy for å styrke samhandling i team ved å trene på å formulere egne behov og tilby hjelp til andres oppgaver – på måter som oppleves nyttige og energigivende for alle parter.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Denne metoden handler om å trene på å hjelpe andre i det daglige, og samtidig lage strukturer som gjør det mulig for andre å hjelpe deg. Metoden går ut på å finne måter å be om hjelp fra andre og gi hjelp til andre.
Hvordan?
- Introduser hensikten som er å hjelpe oss til å gi og motta hjelp som oppleves nyttig og energigivende både for den som gir hjelpen, og for den som får hjelpen.
- Individuell refleksjon, 5 minutter: Be alle deltakerne tenke på en oppgave eller aktivitet de står overfor i nærmeste framtid, som føles krevende eller virker tung å komme i gang med, enten fordi den er for stor, eller fordi den bare virker kjedelig. Be dem skrive dette ned på et ark eller en stor Post-it. Be dem også skrive ned hva de kunne trenge hjelp til av andre for å få oppgaven gjennomført. Skriv navnet på lappen.
- Sirkel, ca. 10 minutter: Be alle etter tur lese opp den oppgaven de står overfor, og hva de tenker de trenger hjelp til. De andre lytter, og stiller eventuelt spørsmål for å forstå oppgaven og hva behovene/ønskene består i. Men ikke tilby hjelp ennå! Legg lappene utover på bordet eller heng dem opp på veggen fortløpende.
- Individuell refleksjon, ca. 5 minutter: Be deltakerne tenke gjennom hvilken oppgave de kunne tenke seg å hjelpe til med. Kriteriet for å ønske å hjelpe skal være: 1) jeg har lyst til å hjelpe med dette, 2) jeg tror det vil være nyttig for den andre med min hjelp (det kan man selvsagt ikke vite sikkert …).
- Skriv navnet ditt på den/de lappene du tenker at du har lyst til å bidra med noe på.
- Del med hverandre i plenum, ca. 10 minutter: Hver enkelt forteller kort hvilke oppgaver de kunne tenke seg å hjelpe til med. Lag gjerne avtaler direkte der og da, eller bli enige om det etter møtet.
- Ad hoc-hjelp i plenum eller i mindre grupper, minimum 5 minutter, gjerne mer hvis det er tid. Dersom noen lapper ikke har fått «hjelpe- tilbydere» ennå, gjør gruppa en idémyldring der og da på hva som kan hjelpe vedkommende med å håndtere sin oppgave. Hvis det er flere lapper, kan dere dele dere i mindre grupper og fordele lappene. «Eieren» av lappen får dermed innspill og hjelp fra andre med en gang.
Materiell
- Store Post-it-lapper eller ark
- Tape
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Konkretisering
Konkretisering, også kalt integrasjonsfasen, er midtfasen i en prosess. Her har vi kommet til et sted hvor vi har fått ny kunnskap, mange ideer eller nye perspektiver. Nå er tiden kommet for å prøve å se ideene i sammenheng eller gruppere dem, samtidig som vi er åpne for å ta inn nye ideer og perspektiver.
Relaterte verktøy

Takknemlighetsøveslse
Et enkelt og virkningsfullt verktøy for å styrke fellesskap og avslutte en prosess på en varm og anerkjennende måte – ved å la deltakerne uttrykke takknemlighet for det de har opplevd sammen.

Lykkes - lært - lurt
En enkel refleksjonsmetode som hjelper grupper å lære av erfaringer – ved å dele hva som fungerte, hva man har lært, og hva som er lurt å ta med seg videre.

Tre gode ting
Et enkelt og virkningsfullt verktøy fra positiv psykologi – som styrker relasjoner, tilstedeværelse og mestring ved å dele positive opplevelser og refleksjoner rundt hvorfor de oppsto.

Metarefleksjon
Et verktøy for å stoppe opp og tenke over hvordan vi tenker og jobber sammen – for å styrke læring, justere praksis og bevisstgjøre hva vi skaper i prosessen og hvordan.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
