Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk
arrow-leftVerktøykasse

Fremtidsbilde/ Fremtidsreise

  • clock

    20–120

Et visualiseringsverktøy som hjelper deltakerne å leve seg inn i en ønsket framtid – for å styrke motivasjon, retning og tro på hva som er mulig å oppnå.

Gjennomføring

En mann og en lege kjører en bil som det står "DMC" på.

Hva og hvorfor?

Dette er en visualiserende motivasjonsøvelse, hvor deltakerne får lov kjenne på følelsen av suksess ved fullført prosjekt. Visualisering brukes spesielt ofte innen idrett og konkurranseutøvelse for å innstille fokus mot å prestere best mulig.

Visualisering er en god måte å leve seg inn i en ønsket tilstand eller et oppnådd mål, og effekten er at man i større grad greier å holde fokus og fremdrift mot målene.

Hvordan?

  • Lag en reisebeskrivelse (en meditativ reise)
    • til en annen planet
    • til et annet land
    • til en bydel
    • til en situasjon
    • til en forside på en avis
  • Still en del åpne spørsmål som bidrar til å fylle ut bildet.
  • La folk «være der mentalt» en tid.
  • Ta folk forsiktig tilbake til virkeligheten, og la dem beskrive det de har sett.

Spørsmål og svar

Praksiseksempler

Fremtidsreise som læringshistorie

Personlig læringshistorie eller læringsreise kan gjøres på mange måter. Det handler om, enten i forkant av et prosjekt/prosess eller i etterkant, å ønske seg en eller å beskrive en reise. Å beskrive en ønsket fremtidsreise i forkant av et prosjekt/en prosess gir deltakerne en mulighet til å visualisere og kommunisere ønskede mål og effekter både individuelt og kollektivt. Å beskrive en fremtidsreise i etterkant gir deltakerne og prosjektet muligheter til å reflektere over, evaluere og hente ut læring fra en «reise». Å beskrive dette ved å tegne reisen gir en økt effekt i form av at dette blir lettere å huske og bruke både individuelt og kollektivt.

Hvordan?

Eks i forkant:

  1. Be deltakerne om å lage en tidslinje fra prosjektets start til prosjektets slutt.
  2. Forestill deg at resultatet av dette prosjektet har overgått alle forventninger og at du har hatt et stort individuelt utbytte.
  3. Start med slutten og spol gradvis tilbake til start, ved å forestille deg og identifisere viktige hendelser og milepæler underveis i prosjektet. Identifiser videre de viktigste kollektive og individuelle læringene du/dere har gjort underveis og knyttet til hendelser og milepæler.
  4. Oppsummer øvelsen for deg selv, ved å sett opp noen individuelle suksesskriterier og personlige læringsmål.
  5. Oppsummer øvelsen i fellesskap (eller i mindre grupper), ved å sette opp felles spilleregler, suksesskriterier og læringsmål.

Relevante prosesssteg

Menneskene bak verktøyene

a woman is standing in front of a whiteboard giving a presentation .

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

En gruppe mennekser som poserer foran en bygning

Bli kjent med Lent

Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.

Lær mer om Lent

Meld deg på nyhetsbrev!

Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m