Avisforside
15–120
Et visuelt og kreativt verktøy som hjelper grupper å formulere felles visjoner – ved å skape et tenkt nyhetsoppslag om prosjektets fremtidige suksess, og dermed styrke retning, motivasjon og eierskap.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Avisforside er et verktøy for å skape sterke visjoner og drømmer for både prosjekter og organisasjoner. Verktøyet lar deltakerne visualisere
en ønsket fremtidig tilstand hvor oppgavene de står overfor allerede er utført på den best tenkelige måte. Fordelen ved å visualisere seg frem til suksesser på denne måten er at det gir felles retning for gruppen samtidig som det skaper inspirasjon, pågangsmot og energi.
Gruppen dikter opp et tenkt avisoppslag for sitt prosjekt, som finner sted på en selvbestemt dato i fremtiden hvor prosjektet er gjennomført på strålende vis.
Hvordan?
Avisforside består av følgende elementer:
- Overskrift: Overskriften skal være så modig og ambisiøst utformet som mulig.
- Ingress: Her beskrives kort hva suksessen består i.
- Bilder: Bildene bestemmes av deltakerne og gir gode muligheter for visualisering av ønsket sluttilstand.
- Sitater: Dette feltet brukes til å presentere utsagn fra enkelte nøkkelpersoner som forsterker budskapet om hvordan gruppen greide å gjennomføre et så godt prosjekt.
- Faktafelt: Her kan man presentere informasjon, personprofiler og mindre historier (om suksessen) på samme måte som i en avis.
- Bruk tid på å la hver gruppe presentere sin historie i plenum. Dette bidrar til å skape engasjement i hele gruppen.
Materiell
- Bruk ferdigtrykkede maler eller produser selv på papir eller flippover.
Spørsmål og svar
Praksiseksempler
Avisforside løfter blikket
Type møte: Konferanse, storgruppe
Hensikt: Løfte blikket, fremover og oppover, åpne opp
Antall deltakere: 120 stk
Tid: 2 timer
Verktøy: Avisforside
Valg av metode
Når man skal samle 120 mennesker for å gi dem faglig input og samtidig hente ut de aller beste ideene for veien videre, kreves god planlegging og struktur. Og i planleggingen av denne aktuelle prosessen vi stod overfor, falt valget på avisforside. Dette er en metode hvor man løfter blikket, fremover og oppover. Utgangspunktet for avisforside er at deltakerne står overfor en oppgave eller situasjon som de skal starte på. De kjenner oppgaven, men de vet enda ikke hvordan de skal løse den.
Denne aktuelle situasjonen handlet om at vi skulle lede en læringskonferanse hvor 120 engasjerte mennesker skulle møtes. Hensikten med konferansen var at deltakerne skulle få faglig påfyll, dele sine gode erfaringer, samt starte gode samtaler og gi ideer på hvordan samhandling kan styrkes i fremtiden.
Avisforside ble valgt som metode i arbeidet med å starte samtalene om samhandling, samt løfte frem gode ideer.
Hvordan gjorde jeg det
For å åpne og løfte blikket ble deltakerne gjennom avisforside flyttet frem i tid, til en bestemt dato og år. De fikk beskjed om at de virkelig har fått ting til, resultatene var blitt fremragende! Ja, resultatene var så bra at det førte til spalteplass og pressdekning. Ved hjelp av en bordduk fikk de rammeverket til en forside i en avis. I grupper skulle deltakerne så jobbe ut forsidestoff, overskrifter og artikler som fortalte om dette fremragende arbeidet de hadde gjort. Oppgaven deres var å beskrive hva som var skjedd og hva de gode resultatene var.
Deltakerne satt fordypet i grupper. Spenstige titler, overraskende funn, gode resultater, fantastisk samarbeid ble beskrevet, og deltakerne lekte seg med kreative overskrifter og vinklinger. Avisforside-metoden gjør at deltakerne åpner opp for de store ideene, de litt vågale tankene, de uventa vinklingene. Det utløser engasjement, god stemning og gode relasjoner.
Resultatet ble 20 avisforsider som både fremkalte latter, beundring og glede. Avisforsidene ble digitalisert, og dokumentasjonen ble både tatt videre av oppdragsgiver, så vel som sendt ut til deltakerne som en oppsummering.
Tips til andre
Som prosessleder er det viktig å forklare hensikten med avisforside. Det handler ikke om å utforme forslag på gjennomføring, men derimot om å skissere potensielle resultater – gjerne hårete. På den måten løfter man blikket, fremover og oppover. Det er fint å presentere arbeidet i plenum i etterkant av prosessen. Gruppene kan presentere hver sin, eller borddukene kan ev. henges opp og bli en utstilling.
Husk også at du har mange muligheter ift. utforming av bordduken. Sitter du overfor en ungdomsgruppe bør forsiden se annerledes ut enn om du sitter overfor en gruppe økonomer. Kanskje er utgiver av forsiden «A-magasinet» for ungdommene, mens det er «The Economist» for økonomene. Bordduken kan også deles inn i spalter, og ha små stikkord som kan hjelpe deltakerne til å forme nyheter med ulik vinkling.
Av Anne Ma Tveito, tidligere partner i Lent
Relevante prosesssteg


Konkretisering
Konkretisering, også kalt integrasjonsfasen, er midtfasen i en prosess. Her har vi kommet til et sted hvor vi har fått ny kunnskap, mange ideer eller nye perspektiver. Nå er tiden kommet for å prøve å se ideene i sammenheng eller gruppere dem, samtidig som vi er åpne for å ta inn nye ideer og perspektiver.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
