Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk
arrow-leftVerktøykasse

5D modellen

    En strukturert prosess for utviklingsarbeid basert på Appreciative Inquiry – der deltakerne utforsker organisasjonens styrker, drømmer om fremtiden og skaper realistiske planer for å virkeliggjøre endring sammen.

    Gjennomføring

    En illustrasjon av en mann og en kvinne som holder hverandre i hånden.

    Hva og hvorfor?

    En anerkjennende læringsprosess (AI) består som regel av fem prosessforløp. På engelsk snakker man om en «5D-modell»: Definition; Discovery, Dream, Design og Delivery.

    I norsk språkdrakt har vi valgt å bruke disse ordene om de fem fasene:

    Definisjonsfase: Ledelse og ansatte blir enige om formålet med utviklingsarbeidet, hvordan man skal arbeide (prosessplan, valg av arbeidsmåter og metoder), og hvem som skal involveres (hvem er deltakere: alle ansatte, brukere, samarbeidspartnere)? Det kan være aktuelt å bruke for- beredende verksteder som metode for å bestemme fokus for utviklingsarbeidet, og å sette opp mål for arbeidet.

    Oppdagelsesfase: Hele systemet: Ansatte, ledere, brukere og samarbeidspartnere er med på å undersøke organisasjonens positive kjerne.

    Den positive kjernen er de situasjonene som oppleves som livgivende. Man kan ta i bruk i ulike undersøkelsesmetoder: Intervju, historiefortelling, fokusgruppesamtaler. Undersøkelsene skal gi svar på hva det er som «gir energi» i det daglige arbeidet – og hvilke forutsetninger som var til stede da organisasjonen fungerte på sitt beste.

    Drømmefase: Deltakerne involveres i å utarbeide en drøm/visjon for hvordan organisasjonen vil se ut, hvis suksesskriteriene (som er identifisert i undersøkelsesfasen) er til stede hele tiden. Hvordan vil organisasjonen da fungere? Hvilke resultater vil man da kunne oppnå? Hva vil lærere og foreldre på andre skoler si om oss da?

    Designfase: Deltakerne involveres i å designe hvilke endringer som må gjøres i det organisatoriske/ sosiale/ tekniske miljøet for å kunne realisere drømmen.

    Realiseringsfase: Deltakerne involveres til å identifisere hvilke første skritt (som vil gjøre den største forskjellen) for å bringe organisasjonen i ønsket retning.

    Hvordan?

    Her kan du lese et eksempel på bruk av 5D modellen i en prosess.

    • Type møte: Konferanser, storgrupper, mindre grupper og team.
    • Hensikt: Identifisere og skape vinne-vinne-situasjoner for alle berørte i et utviklingsarbeid. Arbeid med kontinuerlig forbedring og innovasjon. Arbeid for å forløse potensiale et team, avdeling eller organisasjon og skape ”excellence”.
    • Antall deltakere: 4 – 3000 personer
    • Tid: Fra to timer til langvarige prosesser

    Verktøy: 5D-prosessmodell (teoretisk modell) og ”styrke-treet (visualisert modell

    Case fra pleie og omsorg i Østlandet
    En avdeling ved et sykehjem startet kvalitetsutvikling etter opplæring i AI og 5D. Fokus ble: Hvordan skape fremragende pleietjenester i et miljø preget av glede og engasjement?

    I oppstartsmøtet (4 timer) ble ansatte bedt om å dele historier om gode opplevelser i jobben. Gjennom parintervjuer identifiserte man suksessfaktorer. Eksempel: En hjelpepleier skapte god relasjon til en beboer med demens via en fotobok fra Kristiansand. Historier ble samlet og analysert.

    Drøm og innovasjon
    Basert på styrker som samarbeid, humor og minnerefleksjon, utviklet man ideer. Én idé: epleslang med beboerne, ble konkretisert og gjennomført. Det inkluderte samtaler om barndomsminner, tur, eplekakebaking og fest. Lokalavisen ble invitert.

    Design og gjennomføring
    Epleslang-prosjektet krevde praktisk tilrettelegging og samarbeid, og var et eksempel på sosial innovasjon drevet av AI-prosessen. Slike prosjekter må designes og støttes aktivt.

    Tips til andre
    AI er et enkelt og kraftfullt verktøy for utvikling. Styrke-treet er et godt hjelpemiddel, spesielt i oppstarten. Modellen gir raskt engasjement og glede, men krever langsiktig innsats for å vedlikeholde effekten. Målet er at hele organisasjonen utvikler evne til å jobbe styrkebasert og anerkjennende.

    Av Bjørn Hauger, tidligere partner i Lent

    Praksiseksempler

    Relevante prosesssteg

    Menneskene bak verktøyene

    a woman is standing in front of a whiteboard giving a presentation .

    Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

    En gruppe mennekser som poserer foran en bygning

    Bli kjent med Lent

    Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.

    Lær mer om Lent

    Meld deg på nyhetsbrev!

    Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m