Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk
arrow-leftVerktøykasse

Våre beste læringshistorier

  • clock

    20–30

Et kollektivt refleksjonsverktøy for å løfte frem suksesser og hente læring fra det som fungerer best – ved å dele og dokumentere historier om «oss på vårt beste».

Gjennomføring

En mann og en kvinne sitter ved et bord og spiller bordspill.

Hva og hvorfor?

Våre beste læringshistorier (positiv kjernemappe) brukes til å samle opp og dokumentere innsikter fra et anerkjennende intervju, eller en samtale om suksesshistorier/styrkehistorier.

Våre beste læringshistorier er en bordduk som består av tre kolonner:

  1. Historier om «oss på vårt beste». Historien beskrives i korte trekk. Hvilke resultater ble skapt?
  2. Læringselementer. Hva var det konkret som ble gjort for at historien ble vellykket? Hvem bidro med hva?
  3. Inspirasjon. Hva inspirerer dette oss til å gjøre mer av eller prøve ut?

Hvordan?

  • Begynn med et anerkjennende intervju eller fortellinger om suksesser eller styrker.
  • Gå sammen i grupper på fire/seks deltakere og del hverandres historier.
  • Når person A deler person B sin historie, noterer person C stikkord i begge kolonnene.
  • Bytt på rollene.
  • Når alle har delt, kan dere ringe rundt tre suksessfaktorer som er felles for gruppen.
  • Tegn/illustrer dette på et ark.

Nå har dere samlet den kollektive kompetansen i rommet. Del med hverandre ved å invitere til vernissage eller beskriv tegningene deres.

Materiell

  1. Lag en bordduk /tegn på flipp.
  2. Tusjer

Spørsmål og svar

Last ned filer

Last ned bordduk / sjablong her.

Praksiseksempler

Finn den positive kjernen – skap positive forandringer

  • Type møte: 1 dags prosess i forbindelse med organisasjonsutvikling.
  • Hensikt: Skape bedre resultater internt i avdelingene og samtidig lære av hverandre
  • Antall deltakere: 18
  • Tid: 6 timer (til selve øvelsen brukte jeg ca 1 time)
  • Verktøy: Våre beste læringshistorier (positiv kjernemappe)

Valg av metode

Jeg har brukt Våre beste læringshistorier i en rekke sammenhenger, både i team og i storgruppeprosesser. Jeg ser det som et veldig godt verktøy for å få alle deltakerne i en gruppe til å oppleve at de blir lyttet til. Det hjelper også hele gruppa til å ha felles fokus retter mot én og én person i gruppa. Våre beste læringshistorier undersøker på en systematisk måte hver enkelts suksesshistorie/gode eksempel med tilhørende suksessfaktorer og livgivende faktorer.

Dette caset handler om bruk av Våre beste læringshistorier i en organisasjonsutviklingsprosess med 3 avdelinger.

Hvordan gjorde jeg det?

Jeg ba deltakerne gå sammen i grupper på 6 personer der alle avdelingene var representert (heterogenitetsprinsippet). Deretter gjennomførte de et anerkjennende intervju og etterpå brukte Våre beste læringshistorier.

Jeg gjorde et par varianter i bruken av Våre beste læringshistorier som jeg opplevde ga gode resultater. Det første var å be deltakerne om å ringe ut de 4-5 viktigste suksessfaktorene på tvers av historiene. Deretter skulle de samtale om hva som skal til for at nettopp disse faktorene brer om seg i organisasjonen. Til slutt skulle de gjøre en idémyldring om hvilke konkrete ideer de får som kan bidra til å skape nye suksesshistorier (dette er på kolonne 3 i Våre beste læringshistorier).

Tips til andre

Det er også et nyttig verktøy for ledere som ønsker å skape anerkjennende kultur og drive organisasjonsutvikling eller dersom man ønsker å få fram kjerneverdier i organisasjonen. Verdiene kan i stor grad hentes ut av suksessfaktorene i den midtre kolonnen i Våre beste læringshistorier.

Deltakernes tilbakemeldinger etter bruk av Våre beste læringshistorier:

  • Alle deltakerne i gruppa opplevde at de ble lyttet til.
  • Det hjelper også hele gruppa til å ha felles fokus retter mot én og én person i gruppa. Våre beste læringshistorier undersøker på en systematisk måte hver enkelts suksesshistorie/gode eksempel med tilhørende suksessfaktorer og livgivende faktorer slik at det blir oversiktlig.
  • Ting ble veldig konkret når vi både hadde hverandres historier i bakhodet og deretter skulle skape ideer til fremtidige suksesshistorier.

Av Pål Tanggaard, partner i Lent

Relevante prosesssteg

Menneskene bak verktøyene

a woman is standing in front of a whiteboard giving a presentation .

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

En gruppe mennekser som poserer foran en bygning

Bli kjent med Lent

Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.

Lær mer om Lent

Meld deg på nyhetsbrev!

Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m