Våre beste læringshistorier
20–30
Et kollektivt refleksjonsverktøy for å løfte frem suksesser og hente læring fra det som fungerer best – ved å dele og dokumentere historier om «oss på vårt beste».
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Våre beste læringshistorier (positiv kjernemappe) brukes til å samle opp og dokumentere innsikter fra et anerkjennende intervju, eller en samtale om suksesshistorier/styrkehistorier.
Våre beste læringshistorier er en bordduk som består av tre kolonner:
- Historier om «oss på vårt beste». Historien beskrives i korte trekk. Hvilke resultater ble skapt?
- Læringselementer. Hva var det konkret som ble gjort for at historien ble vellykket? Hvem bidro med hva?
- Inspirasjon. Hva inspirerer dette oss til å gjøre mer av eller prøve ut?
Hvordan?
- Begynn med et anerkjennende intervju eller fortellinger om suksesser eller styrker.
- Gå sammen i grupper på fire/seks deltakere og del hverandres historier.
- Når person A deler person B sin historie, noterer person C stikkord i begge kolonnene.
- Bytt på rollene.
- Når alle har delt, kan dere ringe rundt tre suksessfaktorer som er felles for gruppen.
- Tegn/illustrer dette på et ark.
Nå har dere samlet den kollektive kompetansen i rommet. Del med hverandre ved å invitere til vernissage eller beskriv tegningene deres.
Materiell
- Lag en bordduk /tegn på flipp.
- Tusjer
Spørsmål og svar
Last ned filer
Last ned bordduk / sjablong her.
Praksiseksempler
Finn den positive kjernen – skap positive forandringer
- Type møte: 1 dags prosess i forbindelse med organisasjonsutvikling.
- Hensikt: Skape bedre resultater internt i avdelingene og samtidig lære av hverandre
- Antall deltakere: 18
- Tid: 6 timer (til selve øvelsen brukte jeg ca 1 time)
- Verktøy: Våre beste læringshistorier (positiv kjernemappe)
Valg av metode
Jeg har brukt Våre beste læringshistorier i en rekke sammenhenger, både i team og i storgruppeprosesser. Jeg ser det som et veldig godt verktøy for å få alle deltakerne i en gruppe til å oppleve at de blir lyttet til. Det hjelper også hele gruppa til å ha felles fokus retter mot én og én person i gruppa. Våre beste læringshistorier undersøker på en systematisk måte hver enkelts suksesshistorie/gode eksempel med tilhørende suksessfaktorer og livgivende faktorer.
Dette caset handler om bruk av Våre beste læringshistorier i en organisasjonsutviklingsprosess med 3 avdelinger.
Hvordan gjorde jeg det?
Jeg ba deltakerne gå sammen i grupper på 6 personer der alle avdelingene var representert (heterogenitetsprinsippet). Deretter gjennomførte de et anerkjennende intervju og etterpå brukte Våre beste læringshistorier.
Jeg gjorde et par varianter i bruken av Våre beste læringshistorier som jeg opplevde ga gode resultater. Det første var å be deltakerne om å ringe ut de 4-5 viktigste suksessfaktorene på tvers av historiene. Deretter skulle de samtale om hva som skal til for at nettopp disse faktorene brer om seg i organisasjonen. Til slutt skulle de gjøre en idémyldring om hvilke konkrete ideer de får som kan bidra til å skape nye suksesshistorier (dette er på kolonne 3 i Våre beste læringshistorier).
Tips til andre
Det er også et nyttig verktøy for ledere som ønsker å skape anerkjennende kultur og drive organisasjonsutvikling eller dersom man ønsker å få fram kjerneverdier i organisasjonen. Verdiene kan i stor grad hentes ut av suksessfaktorene i den midtre kolonnen i Våre beste læringshistorier.
Deltakernes tilbakemeldinger etter bruk av Våre beste læringshistorier:
- Alle deltakerne i gruppa opplevde at de ble lyttet til.
- Det hjelper også hele gruppa til å ha felles fokus retter mot én og én person i gruppa. Våre beste læringshistorier undersøker på en systematisk måte hver enkelts suksesshistorie/gode eksempel med tilhørende suksessfaktorer og livgivende faktorer slik at det blir oversiktlig.
- Ting ble veldig konkret når vi både hadde hverandres historier i bakhodet og deretter skulle skape ideer til fremtidige suksesshistorier.
Av Pål Tanggaard, partner i Lent
Relevante prosesssteg


Oppstart
For at deltakerne i en prosess skal bli gode og relevante bidragsytere trenger de både å kjenne seg trygge nok til å delta og kjenne at deres bidrag vil være betydningsfullt for resultatet av prosessen.
Relaterte verktøy

Takknemlighetsøveslse
Et enkelt og virkningsfullt verktøy for å styrke fellesskap og avslutte en prosess på en varm og anerkjennende måte – ved å la deltakerne uttrykke takknemlighet for det de har opplevd sammen.

Lykkes - lært - lurt
En enkel refleksjonsmetode som hjelper grupper å lære av erfaringer – ved å dele hva som fungerte, hva man har lært, og hva som er lurt å ta med seg videre.

Tre gode ting
Et enkelt og virkningsfullt verktøy fra positiv psykologi – som styrker relasjoner, tilstedeværelse og mestring ved å dele positive opplevelser og refleksjoner rundt hvorfor de oppsto.

Utsjekk
Et refleksjonsverktøy for å avslutte møter og prosesser med bevissthet og fellesskap – ved å la deltakerne sette ord på innsikt, læring og videre forventninger.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
