Spør meg! (Call on me!)
10–20
Et styrkebasert verktøy som hjelper team å koble individuelle preferanser og kompetanser til meningsfulle oppgaver – for mer energi, bedre samarbeid og økt trivsel i jobben.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Spør meg (call on me) er en metode/struktur som kan bidra til bedre kobling mellom den enkeltes styrker/preferanser og arbeidsoppgaver. Dersom vi i større grad kan matche arbeidsoppgaver med den enkelte medarbeiders styrke (altså hva vi er flinke til som samtidig gir oss energi), vil vi både ha det bedre på jobb og prestere bedre.
Kan brukes som en oppfølging av verktøyet Signaturstyrker eller Styrkespotting.
Hvordan?
- Fortell at dere i fellesskap skal finne ut hvordan den enkelte kan bruke mer av tiden sin på arbeidsoppgaver som hun/han har virkelig lyst til å gjøre. Det kan også innebære å jobbe litt utover sin egen rolle, eller å gi fra seg noen arbeidsoppgaver til andre, som ønsker å jobbe med noe som kanskje ikke er så givende for deg.
- Individuelt (hvis du ikke har gitt deltakerne denne oppgaven i forkant): Be den enkelte sitte for seg selv i ca. 5–10 minutter å tenke på hvilke styrker (se verktøyet Signaturstyrker) og kompetanser hun kunne ønske å ta mer i bruk i jobben sin. Be gjerne deltakerne skrive i følgende form: «Jeg ønsker å bruke mer av … (styrker) og mer av … (kompetanse)» for å gjøre det mest mulig konkret. Man skal ikke skrive ned hvilke konkrete arbeids- oppgaver man ønsker seg, for det skal de andre deltakerne bidra med i neste trinn.
- Sirkel i gruppa (runde rundt bordet):
- Hver enkelt sier høyt en eller flere styrker og kompetanser hun gjerne tar i bruk mer. Metoden henter navnet sitt fra denne delen: Call on me if you need someone who has [f.eks.] creativity and strategic mindedness + knowledge about evaluation or teaching! Noter stikkord på en flippover med to kolonner der det står «navn og styrker/kompetanse».
- De andre deltakerne lytter og tenker på hvilke arbeidsoppgaver de kjenner til i avdelingen som kunne være aktuelle for vedkommende å tre inn i. Be dem skrive ned på Post-it-lapper underveis og fortelle vedkommende hvilke arbeidsoppgaver de tenker hun kunne tatt på seg.
- Den som har sagt «spør meg hvis dere trenger (sett inn den styrken som passer)», skal nå bare lytte til det de andre kommer med av ideer. Hun trenger ikke bestemme seg for hvilke oppgaver hun ønsker å påta seg, før i neste skritt.
- Individuelt, eventuelt i par: Når alle har delt hvilke styrker og kompetanser de ønsker å bruke mer av, kan deltakerne sitte litt for seg selv og tenke på hvilke arbeidsoppgaver de andre deltakerne tenkte kunne passe.
- Sirkel i gruppa: Den enkelte sier hvilken oppgave hun kunne tenke seg å ta, og lager avtale med andre personer dersom det er aktuelt å sette i gang. Det kan bidra til at noen blir fritatt fra noen arbeidsoppgaver som andre ønsker seg, og på den måten skape vinn-vinn-situasjoner. Det er også mulig å si at man ikke ønsker å påta seg flere oppgaver, hvis ikke oppgavene føltes relevante (det handler også om autonomi …).
Materiell
- Blanke ark
- Penn til å notere stikkord for seg selv
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Oppstart
For at deltakerne i en prosess skal bli gode og relevante bidragsytere trenger de både å kjenne seg trygge nok til å delta og kjenne at deres bidrag vil være betydningsfullt for resultatet av prosessen.
Relaterte verktøy

Takknemlighetsøveslse
Et enkelt og virkningsfullt verktøy for å styrke fellesskap og avslutte en prosess på en varm og anerkjennende måte – ved å la deltakerne uttrykke takknemlighet for det de har opplevd sammen.

Lykkes - lært - lurt
En enkel refleksjonsmetode som hjelper grupper å lære av erfaringer – ved å dele hva som fungerte, hva man har lært, og hva som er lurt å ta med seg videre.

Tre gode ting
Et enkelt og virkningsfullt verktøy fra positiv psykologi – som styrker relasjoner, tilstedeværelse og mestring ved å dele positive opplevelser og refleksjoner rundt hvorfor de oppsto.

Utsjekk
Et refleksjonsverktøy for å avslutte møter og prosesser med bevissthet og fellesskap – ved å la deltakerne sette ord på innsikt, læring og videre forventninger.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
