Skygging
5–60
En observasjonsmetode for å hente innsikt i brukerens faktiske opplevelser og handlinger – brukt både i tjenestedesign og intern læring for å forstå atferd i kontekst.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Skygging er en metode som brukes i forbindelse med tjenestedesign for å forstå og forbedre brukerens opplevelse av en bestemt tjeneste eller produkt gjennom strukturert observasjon. Ved å iaktta noen som bruker en tjeneste eller et produkt kan vi få innsikter som ikke like lett kan forklares med ord. Metoden kan enten ta for seg en enkelt bruker over en lengre periode eller en gruppe brukere, hvor hensikten er å finne handlingsmønstre.
Skygging kan også benyttes i forbindelse med personlig og strategisk utvikling internt i bedrifter. I denne sammenhengen vil observasjonsobjektet være en kollega, og hensikten vil være å dra lærdom fra hvordan kolleger løser sine utfordringer. Fordelen med skygging er at observasjonene skjer i den kontekst og under de forhold som som er relevant for undersøkelsen, og dermed gir et ekte grunnlag for tolkning.
Hvordan?
Et viktig prinsipp i gjennomføringen av skygging er å forstyrre den som blir observert så lite som mulig. Dersom det lar seg gjøre bør man filme og/eller ta bilder ettersom man kan gå glipp av og glemme viktige detaljer om man kun tar notater.
Nyttig spørsmål du kan stille deg:
- Hva gjør brukeren og hvorfor?
- Hvor foregår interaksjonene?
- Hva slags informasjon får brukeren og hvilken effekt har den?
- Hva likte eller mislikte brukeren?
- Hva slags tanker og følelser tror du brukeren har i forhold til hvordan vedkommende opplever tjenesten?
- Hva slags rekkefølge/steg benytter brukeren seg av tjenesten i?
Materiell
- Det du trenger for å la noen teste produktet
- Kamera om mulig
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Oppstart
For at deltakerne i en prosess skal bli gode og relevante bidragsytere trenger de både å kjenne seg trygge nok til å delta og kjenne at deres bidrag vil være betydningsfullt for resultatet av prosessen.
Relaterte verktøy

Lotusblomst
Et visuelt idéutviklingsverktøy som skaper struktur og dybde i kreative prosesser – ved å utvide og konkretisere idéer med utgangspunkt i ett felles fokusspørsmål.

Perspektivøvelsen
En kreativ metode som utfordrer gruppen til å se en problemstilling fra andres ståsted – for å utvide perspektivene og finne nye mulige løsninger.

Personas
Et brukerfokusert verktøy som gir liv til målgrupper gjennom konkrete beskrivelser – for å skape empati, sikre relevans og holde brukerperspektivet levende i utviklingsprosesser.

Negativ brainstorm
En kreativ øvelse som snur fokusspørsmålet på hodet for å hente frem det vi ikke vil ha – og derfra avdekke hva vi faktisk ønsker å skape mer av, med økt klarhet og kreativitet.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
