Personas
15–30
Et brukerfokusert verktøy som gir liv til målgrupper gjennom konkrete beskrivelser – for å skape empati, sikre relevans og holde brukerperspektivet levende i utviklingsprosesser.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
En persona eller kundeprofil, beskriver et individ og deres behov, preferanser og erfaringer. Personas gjør det mulig å videreformidle opplevelsen fra et brukerintervju til en større gruppe eller en hel organisasjon. Personas hjelper oss å skape empati med brukeren og å ha med oss brukerens perspektiv inn i en utviklingsprosess. Det hjelper oss også med å holde et menneskelig perspektiv og nærhet til brukerne i presentasjoner og kommunikasjon rundt utviklingsprosessen/-prosjektet.
Hvordan?
- Bestem dere for en eller flere typer som er viktige for deres prosess. Det kan være kunder, brukere av tjenesten eller samarbeidspartnere som er viktige for dere.
- Begynn å beskriv de ulike karakterene. Hvem er de, hva liker de, hvor gamle er de? Hva heter de? Velg egenskaper og kvaliteter som er rele- vante for det dere utvikler. Eksempel: Vanlige Vegard, 45 år. Opptatt av at ting blir gjort skikkelig. Saklige Siri, 29 år, nyutdannet, kan alle regler og vet hvordan ting kan løse på korrekte måter, Profesjonelle Per, 54 år, har lang erfaring fra …
- Bruk de ulike personasene når dere utvikler produktet eller tjenesten. Hva ville Vanlige Vegard tenkt nå? Hva må vi særlig huske på for at dette skal funke også for han?
Materiell
- Gjerne konkreter som kan brukes til å lage figurer (piperensere, kreppapir osv), eller utskrift av personas beskrivelser / illustrasjoner.
- Tusj
- Ark
- Post-it lapper
Spørsmål og svar
Praksiseksempler
Case: Innovasjonsdag på en Frivilligsentral for å utvikle ideer til aktiviteter som motvirker ensomhet i nærmiljøet.
Personas ble brukt i ideutviklingsfasen. Gruppene fikk et ark med problemstillingen og tilsvarende personas som ble utviklet ved hjelp av KI. KI genererte også illustrasjoner til personas slik at det var lettere å ble kjent med karakterene og identifisere seg med personas fra de ulike målgruppene. Dette bidro til større forståelse av utfordringene de hadde og det skapte engasjement hos deltakerne.
av Anna Kjærnes, prosessleder i Lent
Relevante prosesssteg


Idéutvikling
Når man skal finne løsning på komplekse utfordringer er det viktig å bruke kreativiteten til alle deltagerne i gruppa, og få alles tanker og ideer i spill. Denne fasen kalles også åpnefasen.
Relaterte verktøy

Lotusblomst
Et visuelt idéutviklingsverktøy som skaper struktur og dybde i kreative prosesser – ved å utvide og konkretisere idéer med utgangspunkt i ett felles fokusspørsmål.

Perspektivøvelsen
En kreativ metode som utfordrer gruppen til å se en problemstilling fra andres ståsted – for å utvide perspektivene og finne nye mulige løsninger.

Negativ brainstorm
En kreativ øvelse som snur fokusspørsmålet på hodet for å hente frem det vi ikke vil ha – og derfra avdekke hva vi faktisk ønsker å skape mer av, med økt klarhet og kreativitet.

P.O.I.NT
Et enkelt og visuelt vurderingsverktøy som kombinerer idéutvikling og problemløsning – ved å utforske både styrker, utfordringer og nye muligheter i en idé.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
