NABC
15–30
Et strukturert verktøy for å utvikle og presentere ideer med utgangspunkt i brukerens behov – og gjøre ideen tydelig, overbevisende og relevant i møte med både brukere og beslutningstakere.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Dette er en metode som hjelper oss med å sette bruker i sentrum. Ofte kan det være at gode ideer går tapt fordi vi ikke presenterer ideene våre på en god nok måte til de andre.
NABC-metoden er en metode for å presentere idéer på en lett, tilgjengelig og fengende måte. Og viktigst av alt, metoden hjelper med å utvikle og vurdere idéene. Metoden kan brukes i alle faser av utviklingsprosessen fra idéen oppstår til den «fremføres».
Kilder: Stanford Research Institute – SRI
Hvordan?
Be deltakerne eller gruppen reflektere over de ulike punktene under. Beskriv på et ark og presenter for de andre etterpå.
NABC står for:
- Need: Hva er det viktigste behovet hos brukerne – beskrivelse av et vesentlig behov, som skal oppfylles. Hvor viktig er behovet for brukerne? Hvem er målgruppen? Er det andre enn oss som kan se behovet?
- Approach: En beskrivelse av hva idéen går ut på. Hvordan understøtter nettopp denne idé målgruppens behov. Hva er det unike eller nyten- kende ved idéen? Fokus skal være på den originale idé og ikke på hvordan idéen ligner andre innenfor feltet. Hva skiller idéen fra lignende idéer? Hvordan skal idéen utvikles og produseres? Hvordan kommer den på markedet?
- Benefit: Hvordan får brukerne nytte av idéen? Hvordan får vi nytte av idéen? Hva får samarbeidspartnerne ut av idéen? Hva er effekten av idéen
- Competition: Beskrivelse av hvilke fordeler idéen har sammenlignet med andre lignende idéer. Risiko/problemer som idéen skal ta høyde for. Hva er alternativene til idéen? Hva forhindrer konkurrentene i å gjøre det samme? Hvem dekker allerede området?
NABC Pitch
Innen for NABC-metoden bruker man begrepet å ”pitche” – som betyr å kaste, og det er det man gjør, man ”kaster” så og si sin idé opp i luften. Det foregår meget enkelt ved at man forteller andre om sin idé på en konkret og strukturert men også visuell måte. Det å pitche kan også kalles en heissamtale. Man skal kunne rekke og fremføre sin idé i løpet av en heistur.
Metoden er utviklet i USA (hvor det er litt flere etasjer enn i Norge) – men meningen er, at man skal kunne fremføre sin idé i løpet av 4-8 minutter, og det gjør man gjennom NABC- metoden med need, approach, benefits og competition som stolper.
Materiell
- Noe å skrive på.
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Idéutvikling
Når man skal finne løsning på komplekse utfordringer er det viktig å bruke kreativiteten til alle deltagerne i gruppa, og få alles tanker og ideer i spill. Denne fasen kalles også åpnefasen.
Relaterte verktøy

Lotusblomst
Et visuelt idéutviklingsverktøy som skaper struktur og dybde i kreative prosesser – ved å utvide og konkretisere idéer med utgangspunkt i ett felles fokusspørsmål.

Perspektivøvelsen
En kreativ metode som utfordrer gruppen til å se en problemstilling fra andres ståsted – for å utvide perspektivene og finne nye mulige løsninger.

Personas
Et brukerfokusert verktøy som gir liv til målgrupper gjennom konkrete beskrivelser – for å skape empati, sikre relevans og holde brukerperspektivet levende i utviklingsprosesser.

Negativ brainstorm
En kreativ øvelse som snur fokusspørsmålet på hodet for å hente frem det vi ikke vil ha – og derfra avdekke hva vi faktisk ønsker å skape mer av, med økt klarhet og kreativitet.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
