Kontekstanalyse
15–30
Et strategisk verktøy for å skape felles innsikt i hvilke omgivelser, trender og usikkerhetsmomenter som påvirker prosjektet – for å styrke forståelse, forankring og retning.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Dette verktøyet gir felles forståelse og bevisstgjøring rundt hvilke omkringliggende krefter som påvirker prosjektet.
En kontekstanalyse kan ta for seg momenter som: trender og mot-trender, usikkerhetsmomenter, politisk klima, økonomi og målgruppebehov.
Formålet med verktøyet er å gi økt innsikt i komplekse situasjoner, utforske antagelser og perspektiver, identifisere faktorer og trender som man må være oppmerksom på.
Resultatet av en kontekstanalyse vil være at dere som team eller bedrift vil få en klar og detaljert oversikt over hva som finnes i omgivelsene og hvordan det kan påvirke deres arbeid.
Hvordan?
Lag tilsvarende sjablong som på illustrasjonen og ta for dere hvert enkelt punkt:
- Trender: Hvilke mønster og trender kan dere identifisere, som støtter deres mål og ønsker?
- Politiske faktorer: Finnes det noen politiske faktorer som vil ha innvirkning for deres prosjekt?
- Økonomisk klima: Hva slags innvirkning har aksjemarkedet, sysselsetting, økonomiske prognoser på deres mål og ønsker?
- Kundebehov: Hva slags trender beveger seg i kunde/konsumentmarkedet? Kjøpekraft? Etterspørsel?
- Konkurransetrender: Hvem er våre konkurrenter innen vårt felt?
- Teknologiske faktorer: Hvilke teknologiske faktorer påvirker vårt prosjekt? Dette kan innebære kommunikasjonsteknologi, produksjons-
metoder, nye materialer, ny programvare og så videre.
- Usikkerhetsmomenter: Her utforsker dere eventuelle bekymringer, problemer eller områder som det mangler informasjon om.
Tips: Det kan være klokt å ikke la selve sjablongen styre diskusjonen, men finn andre relevante momenter dersom det er behov for dette. Verktøyet skal ikke bli et kunstverk, men fungere som en plattform som inviterer til diskusjon, refleksjon og felles forståelse.
Materiell
- Sjablong
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Oppstart
For at deltakerne i en prosess skal bli gode og relevante bidragsytere trenger de både å kjenne seg trygge nok til å delta og kjenne at deres bidrag vil være betydningsfullt for resultatet av prosessen.
Relaterte verktøy

Lotusblomst
Et visuelt idéutviklingsverktøy som skaper struktur og dybde i kreative prosesser – ved å utvide og konkretisere idéer med utgangspunkt i ett felles fokusspørsmål.

Perspektivøvelsen
En kreativ metode som utfordrer gruppen til å se en problemstilling fra andres ståsted – for å utvide perspektivene og finne nye mulige løsninger.

Personas
Et brukerfokusert verktøy som gir liv til målgrupper gjennom konkrete beskrivelser – for å skape empati, sikre relevans og holde brukerperspektivet levende i utviklingsprosesser.

Negativ brainstorm
En kreativ øvelse som snur fokusspørsmålet på hodet for å hente frem det vi ikke vil ha – og derfra avdekke hva vi faktisk ønsker å skape mer av, med økt klarhet og kreativitet.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
