Innsiktsintervju
15–60
En kvalitativ metode for å utforske brukerens behov, erfaringer og perspektiver – og dermed utvikle tjenester og løsninger som faktisk treffer målgruppen.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Innsiktsintervju er en kvalitativ metode innen designtenkning, som brukes for å skaffe innsikt i brukerens behov før man skal utvikle en tjeneste eller produkt. Metoden kan også brukes til å forstå mer av hvordan noen bruker en allerede utviklet tjeneste eller produkt, for å kunne forbedre tjenesten eller produktet. Metoden gir dybdeinnsikt i atferd, tanker, meninger og forestillinger hos den enkelte bruker. Hensikten med intervjuet er å forstå målgruppas behov slik at man kan lage løsninger som treffer behovene.
Innsiktsintervju hjelper deg til å:
- Forstå brukeres behov.
- Oppdage design- og utviklingsmuligheter.
- Utfordre antakelser.
- Redefinere problemet.
- Bli inspirert.
- Skaffe friske/nye perspektiver.
Hvordan?
Forberedelse
- Lag en intervjuguide som du ønsker å bruke. Finn viktige spørsmål du trenger å få svar på for å lage det du ønsker å lage, for eksempel en god tjeneste, et produkt, en leveranse eller lignende. Spør etter konkrete hendelser og situasjoner – her får du mest informasjon. Bruk åpne spørsmål (hva, hvordan, hvorfor osv.). Spørsmålene bør ikke være ledende eller partiske.
- Gjør et prøveintervju dersom du har mulighet. Deretter kan du endre på intervjuguiden slik at den treffer best mulig det du trenger svar på.
Under selve gjennomføringen av intervjuet
- Vær åpen rundt intervjuet og dets hensikt. Etabler personlig tillit mellom deg og informanten.
- Prøv å koble bort indre forutinntatte holdninger og tanker om informanten slik at du best mulig kan se situasjonen fra vedkommendes ståsted. Det handler ikke om hvorvidt du er enig eller uenig i svarene, men om hva du kan lære av å se deg selv, tjenesten eller produktet fra den andres ståsted.
- Aksepter din uvitenhet, og åpne opp for å lytte og lære av samtalen. Ikke vær redd for å stille enkle spørsmål eller spørsmål som kan virke avslørende for at du mangler enkel kunnskap.
- Prøv å få informanten til å fortelle om konkrete historier. Du kan ofte få svært mye nyttig informasjon fra historier som viser hvordan informanten dekker noen av behovene sine.
- Still oppfølgingsspørsmål som gjør at du forstår mer av brukerens behov. Vær nysgjerrig.
- Noter, gjør opptak eller få noen andre til å notere underveis, så du sikrer at du får med deg innsikten i etterkant.
Etter intervjuene
En mulighet er å bruke kvadranten under til å oppsummere intervjuet/intervjuene – den kan hjelpe deg til å få oversikt. Når du har fylt ut kvadranten, kan du prøve å oppsummere de viktigste behovene som brukeren har, og de innsiktene du/dere har fått. Denne kunnskapen hjelper dere til å forstå mer av hvilke spørsmål det er viktig å få besvart når dere skal lage en løsning for noen.
Materiell
- Du trenger å utvikle en intervjuguide.
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Oppstart
For at deltakerne i en prosess skal bli gode og relevante bidragsytere trenger de både å kjenne seg trygge nok til å delta og kjenne at deres bidrag vil være betydningsfullt for resultatet av prosessen.
Relaterte verktøy

Lotusblomst
Et visuelt idéutviklingsverktøy som skaper struktur og dybde i kreative prosesser – ved å utvide og konkretisere idéer med utgangspunkt i ett felles fokusspørsmål.

Perspektivøvelsen
En kreativ metode som utfordrer gruppen til å se en problemstilling fra andres ståsted – for å utvide perspektivene og finne nye mulige løsninger.

Personas
Et brukerfokusert verktøy som gir liv til målgrupper gjennom konkrete beskrivelser – for å skape empati, sikre relevans og holde brukerperspektivet levende i utviklingsprosesser.

Negativ brainstorm
En kreativ øvelse som snur fokusspørsmålet på hodet for å hente frem det vi ikke vil ha – og derfra avdekke hva vi faktisk ønsker å skape mer av, med økt klarhet og kreativitet.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
