Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk
arrow-leftVerktøykasse

Innsiktsintervju

  • clock

    15–60

En kvalitativ metode for å utforske brukerens behov, erfaringer og perspektiver – og dermed utvikle tjenester og løsninger som faktisk treffer målgruppen.

Gjennomføring

En illustrasjon av en mann som skyver en trillebår ved siden av en jente.

Hva og hvorfor?

Innsiktsintervju er en kvalitativ metode innen designtenkning, som brukes for å skaffe innsikt i brukerens behov før man skal utvikle en tjeneste eller produkt. Metoden kan også brukes til å forstå mer av hvordan noen bruker en allerede utviklet tjeneste eller produkt, for å kunne forbedre tjenesten eller produktet. Metoden gir dybdeinnsikt i atferd, tanker, meninger og forestillinger hos den enkelte bruker. Hensikten med intervjuet er å forstå målgruppas behov slik at man kan lage løsninger som treffer behovene.

Innsiktsintervju hjelper deg til å:

  • Forstå brukeres behov.
  • Oppdage design- og utviklingsmuligheter.
  • Utfordre antakelser.
  • Redefinere problemet.
  • Bli inspirert.
  • Skaffe friske/nye perspektiver.

Hvordan?

Forberedelse

  1. Lag en intervjuguide som du ønsker å bruke. Finn viktige spørsmål du trenger å få svar på for å lage det du ønsker å lage, for eksempel en god tjeneste, et produkt, en leveranse eller lignende. Spør etter konkrete hendelser og situasjoner – her får du mest informasjon. Bruk åpne spørsmål (hva, hvordan, hvorfor osv.). Spørsmålene bør ikke være ledende eller partiske.
  2. Gjør et prøveintervju dersom du har mulighet. Deretter kan du endre på intervjuguiden slik at den treffer best mulig det du trenger svar på.

Under selve gjennomføringen av intervjuet

  1. Vær åpen rundt intervjuet og dets hensikt. Etabler personlig tillit mellom deg og informanten.
  2. Prøv å koble bort indre forutinntatte holdninger og tanker om informanten slik at du best mulig kan se situasjonen fra vedkommendes ståsted. Det handler ikke om hvorvidt du er enig eller uenig i svarene, men om hva du kan lære av å se deg selv, tjenesten eller produktet fra den andres ståsted.
  3. Aksepter din uvitenhet, og åpne opp for å lytte og lære av samtalen. Ikke vær redd for å stille enkle spørsmål eller spørsmål som kan virke avslørende for at du mangler enkel kunnskap.
  4. Prøv å få informanten til å fortelle om konkrete historier. Du kan ofte få svært mye nyttig informasjon fra historier som viser hvordan informanten dekker noen av behovene sine.
  5. Still oppfølgingsspørsmål som gjør at du forstår mer av brukerens behov. Vær nysgjerrig.
  6. Noter, gjør opptak eller få noen andre til å notere underveis, så du sikrer at du får med deg innsikten i etterkant.

Etter intervjuene

En mulighet er å bruke kvadranten under til å oppsummere intervjuet/intervjuene – den kan hjelpe deg til å få oversikt. Når du har fylt ut kvadranten, kan du prøve å oppsummere de viktigste behovene som brukeren har, og de innsiktene du/dere har fått. Denne kunnskapen hjelper dere til å forstå mer av hvilke spørsmål det er viktig å få besvart når dere skal lage en løsning for noen.

Materiell

  1. Du trenger å utvikle en intervjuguide.

Spørsmål og svar

Relevante prosesssteg

Menneskene bak verktøyene

a woman is standing in front of a whiteboard giving a presentation .

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

En gruppe mennekser som poserer foran en bygning

Bli kjent med Lent

Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.

Lær mer om Lent

Meld deg på nyhetsbrev!

Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m