Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk
arrow-leftVerktøykasse

Brukerintervju

  • clock

    30–120

En kvalitativ metode for å hente innsikt i brukerens erfaringer, behov og perspektiver – og forstå hvordan tjenester oppleves fra brukerens ståsted for å kunne forbedre dem med større treffsikkerhet.

Gjennomføring

En kvinne holder en mikrofon og snakker med en mann.

Hva og hvorfor?

Brukerintervju er en kvalitativ metode innen tjenestedesign som brukes for å skaffe innsikt i brukerens opplevelser av en bestemt tjeneste eller produkt. Metoden gir dybdeinnsikt i atferd, tanker, meninger og forestillinger hos den enkelte bruker.

Hensikten med et brukerintervju er å la deg se tjenesten/produktet du tilbyr fra intervjuobjektets ståsted og få svar på spørsmålene: Hva ønsker brukeren fra meg og mine tjenester? Hva trenger vedkommende meg og mine tjenester til?

Hvordan?

Prinsipper for gjennomføring:

  • Skap åpenhet rundt intervjuprosessen og dens hensikt. Etabler personlig tillit mellom deg og intervjuobjektet, helst før dere starter prosessen.
  • Koble fra din indre forutinntatthet om intervjuobjektet, slik at du kan se situasjonen gjennom brukerens øyne. Det handler ikke om hvorvidt du er enig eller uenig i svarene, men om hva du kan lære av å se deg selv, tjenesten eller produktet fra den andres ståsted.
  • Aksepter din uvitenhet og åpne opp for å lytte og lære av samtalen. Ikke vær redd for å stille enkle spørsmål eller spørsmål som kan virke avslørende for at du mangler enkel kunnskap.
  • Spørsmålene bør ikke være ledende eller partiske. Eksempel: Istedenfor å spørre «Hva liker du med innloggingen til våre nettsider?», spør heller «Hva synes du om innloggingen til nettsidene våre?»

Øvelsen gjøres i par.

Spørsmål og svar

Relevante prosesssteg

Menneskene bak verktøyene

a woman is standing in front of a whiteboard giving a presentation .

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

En gruppe mennekser som poserer foran en bygning

Bli kjent med Lent

Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.

Lær mer om Lent

Meld deg på nyhetsbrev!

Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m