Brukerintervju
30–120
En kvalitativ metode for å hente innsikt i brukerens erfaringer, behov og perspektiver – og forstå hvordan tjenester oppleves fra brukerens ståsted for å kunne forbedre dem med større treffsikkerhet.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Brukerintervju er en kvalitativ metode innen tjenestedesign som brukes for å skaffe innsikt i brukerens opplevelser av en bestemt tjeneste eller produkt. Metoden gir dybdeinnsikt i atferd, tanker, meninger og forestillinger hos den enkelte bruker.
Hensikten med et brukerintervju er å la deg se tjenesten/produktet du tilbyr fra intervjuobjektets ståsted og få svar på spørsmålene: Hva ønsker brukeren fra meg og mine tjenester? Hva trenger vedkommende meg og mine tjenester til?
Hvordan?
Prinsipper for gjennomføring:
- Skap åpenhet rundt intervjuprosessen og dens hensikt. Etabler personlig tillit mellom deg og intervjuobjektet, helst før dere starter prosessen.
- Koble fra din indre forutinntatthet om intervjuobjektet, slik at du kan se situasjonen gjennom brukerens øyne. Det handler ikke om hvorvidt du er enig eller uenig i svarene, men om hva du kan lære av å se deg selv, tjenesten eller produktet fra den andres ståsted.
- Aksepter din uvitenhet og åpne opp for å lytte og lære av samtalen. Ikke vær redd for å stille enkle spørsmål eller spørsmål som kan virke avslørende for at du mangler enkel kunnskap.
- Spørsmålene bør ikke være ledende eller partiske. Eksempel: Istedenfor å spørre «Hva liker du med innloggingen til våre nettsider?», spør heller «Hva synes du om innloggingen til nettsidene våre?»
Øvelsen gjøres i par.
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Konkretisering
Konkretisering, også kalt integrasjonsfasen, er midtfasen i en prosess. Her har vi kommet til et sted hvor vi har fått ny kunnskap, mange ideer eller nye perspektiver. Nå er tiden kommet for å prøve å se ideene i sammenheng eller gruppere dem, samtidig som vi er åpne for å ta inn nye ideer og perspektiver.
Relaterte verktøy

Lotusblomst
Et visuelt idéutviklingsverktøy som skaper struktur og dybde i kreative prosesser – ved å utvide og konkretisere idéer med utgangspunkt i ett felles fokusspørsmål.

Perspektivøvelsen
En kreativ metode som utfordrer gruppen til å se en problemstilling fra andres ståsted – for å utvide perspektivene og finne nye mulige løsninger.

Personas
Et brukerfokusert verktøy som gir liv til målgrupper gjennom konkrete beskrivelser – for å skape empati, sikre relevans og holde brukerperspektivet levende i utviklingsprosesser.

Negativ brainstorm
En kreativ øvelse som snur fokusspørsmålet på hodet for å hente frem det vi ikke vil ha – og derfra avdekke hva vi faktisk ønsker å skape mer av, med økt klarhet og kreativitet.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
