Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk
arrow-leftVerktøykasse

Brukerferd

  • clock

    30–120

Et kartleggingsverktøy som viser hvordan en bruker opplever en tjeneste fra start til slutt – inkludert kontaktpunkter, følelser og forbedringsmuligheter, sett fra brukerens ståsted.

Gjennomføring

En illustrasjon av en kvinne som holder et flagg på toppen av et fjell.

Hva og hvorfor?

Brukerferd eller «customer journey» er et kartleggingsverktøy som beskriver en brukers reise og kontaktpunkter i forhold til en tjeneste eller produkt. Beskrivelsen omfatter også brukerens følelser, stressmomenter i tjenesten og ideer til forbedring. Dette verktøyet utgjør bruker- segmentet i det mer omfattende verktøyet blueprint.

Hvordan?

Kartlegging av brukerferd tar utgangspunkt i følgende momenter:

  1. Handlinger/steg.
  2. Historie/scenario.
  3. Kontaktpunkter.
  4. Opplevelsesfaktorer.
  5. Stresspunkter.
  6. Følelser og forventninger hos brukerne.

Brukerferden lages gjerne med utgangspunkt i brukerintervju.

Materiell

  1. Mal eller matrise du kan lage for å visualisere brukerferden

Spørsmål og svar

Praksiseksempler

Type møte: Ideutvikling og innovasjon/sprint i mediebedrift.

Hensikt: Forankre innovasjonsprosess i brukerinnsikter

Ant.deltakere: 10

Tid: 2-3 timer

Verktøy: Brukerferd

Valg av verktøy:

Jeg valgte verktøyet for å gi deltakerne en følelse av interaksjonen mellom brukerne og tjenestene bedriften skal tilby.

Hvordan gjorde jeg det:

Vi startet med et brukerintervju hvor vi intervjuet 10 brukere av de tjenestene vi jobbet med. Til dette brukte vi en intervjuguide med spesifikke spørsmål. Brukerferden var laget på forhånd og tok for seg et definert tidsrom hvor brukerne benyttet seg av tjenesten. I dette tilfellet dreide det seg om noen timer på morgenen. Vi lagde en plansje på veggen med tidlinje og hentet ut innsikter fra intervjuene som vi plasserte på veggplansjen. Vi kategoriserte innsiktene etter: Behov, smertepunkter og muligheter. Deretter brukte vi disse innsiktene til å generere spørsmål til videre arbeid i prosessen(Utgangspunkt for idemyldring og ideutvikling)

Tips til andre:

Brukerferden gikk meget bra og tilbakemeldingen fra deltakerne var at brukerintervjuet ga dem en verdifull empati og forståelse av brukerne, noe som gjorde det lett å ta med seg brukeren videre i prosessen. Brukere er ofte det viktigste perspektivet i en ideutviklingsprosess. Brukerintervju + brukerferd skaper innsikt og organiserer innsiktene på en måte som gjør de lette å bruke i den videre prosessen.

Av Hogne Hareide, tidligere partner i Lent

Relevante prosesssteg

Menneskene bak verktøyene

a woman is standing in front of a whiteboard giving a presentation .

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

En gruppe mennekser som poserer foran en bygning

Bli kjent med Lent

Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.

Lær mer om Lent

Meld deg på nyhetsbrev!

Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m