Tilbakemeldinger: Gi og motta
5–10
Et verktøy for å skape tydelige og hjelpsomme tilbakemeldinger – ved å klargjøre behov, forventninger og timing for både den som gir og den som mottar.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Vi er ofte opptatt av å både gi og få tilbakemeldinger. For at disse skal være hjelpsomme, både for den som får og den som gir, er det noen ting som er klokt å undersøke aller først.
Vær tydelig på formål med tilbakemeldingen. Hvem ønsker den? Er det ditt behov for å gi, eller har den andre etterspurt?
Hvordan?
Avklar formål for tilbakemelding. Ønsker du å gi eller motta tilbakemelding? Og handler tilbakemeldingen om å anerkjenne, veilede eller evaluere?
Jeg ønsker å gi tilbakemelding:
- Undersøk at den andre er klar for å ta imot.
- Gjør ditt beste for at tilbakemeldingen er hjelpsom for den andre.
- Dersom det er kritikk eller korreksjon du må gi grunnet din rolle – vær tydelig på at det er det som skal skje, og at tid og sted er egnet.
Jeg ønsker å få tilbakemelding:
- Vær tydelig på hva du ønsker tilbakemelding på (oppgave, tematikk, detaljer, helhet).
- Vær tydelig på om du ønsker:
- Anerkjennelse (jeg likte måten du …)
- Veiledning (et forslag kan være …)
- Evaluering (du har svart godt …)
- Gi beskjed om når du er mottakelig for tilbakemelding (med en gang, etter en stund).
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Forberedelser
Uansett om du står overfor en stor og kompleks prosess eller en liten og oversiktlig prosess, så krever det forberedelser og planlegging for å klare å ramme inn prosessen på en god måte.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
