Stjel ideene
10–30
Et kreativt idéverktøy som handler om å hente inspirasjon fra andre som har løst lignende utfordringer – og bruke deres suksess som springbrett for å generere egne ideer og løsninger.
Gjennomføring

Hva og hvorfor?
Når man jobber med ideutvikling, vil et av de viktigste poengene være å skifte perspektiver. Å skifte perspektiver handler om å finne ulike ståsteder eller «briller» som man kan se på utfordringen fra/med. Det aller vanligste virkemiddelet er å velge deltakere ut i fra et ønske om forskjellighet og å bruke perspektiver og innsikter fra målgruppa. Men det finnes også en rekke andre måter å skifte perspektiv på. En av disse er å tenke på andre som på ulike måter har lykkes med/vært gode til å løse tilsvarende utfordringer som du står ovenfor, for så å stjele så mye du kan.
Hvordan?
Kan gjøres individuelt eller i grupper:
- Finn frem til andre som har lykkes med/vært gode til å løse tilsvarende utfordringer som du står ovenfor.
- Skriv opp navnet på personen eller organisasjonen på en post-it lapp.
- Brainstorm på alt dere mener de har lykkes med eller som du/dere kan lære av.
- Bruk dette til å generer ideer til egen utfordring, gjennom en brainstorming.
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Idéutvikling
Når man skal finne løsning på komplekse utfordringer er det viktig å bruke kreativiteten til alle deltagerne i gruppa, og få alles tanker og ideer i spill. Denne fasen kalles også åpnefasen.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
