Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk
arrow-leftVerktøykasse

Prosesslederkompasset

  • clock

    5–15

Et refleksjonsverktøy for deg som leder prosesser – hjelper deg å navigere i rollen gjennom fokus på kontekst, formål, tilstedeværelse, åpenhet, aktiv lytting og gode spørsmål.

Gjennomføring

En gruppe mennesker rundt et kompass med ordet formål i midten.

Hva og hvorfor?

Prosesslederkompasset er en modell som kan hjelpe deg med å navigere i rollen som prosessleder. Den tar for seg viktige ferdigheter, prinsipper og holdninger/verdier som er essensielle for å lykkes i rollen og for å løse oppdraget.

Kontekst: Hva oppgaven dreier seg om vil alltid trumfe valg av metoder og modeller. Prosessleders første oppgave vil alltid være å undersøke oppgavens kontekst.

Formål: Formål er prosessens usynlige leder. Mål beskriver det konkrete resultatet, mens formål beskriver hvorfor vi i det hele tatt har igangsatt prosessen. Formål handler om hvorfor prosessen er satt i gang og er på mange måter mer robust enn mål. Mål har en tendens til, og skal gjerne, endre seg underveis i prosessen – formål endres sjeldnere.

Åpenhet: Det kan være vanskelig, om ikke umulig, å være nøytral som prosessleder. Man kan derimot være åpen om egne intensjoner og agendaer. Å praktisere åpenhet bidrar til tillit, som er en forutsetning for å få aksept som prosessleder.

Tilstedeværelse: Evnen til å være i seg selv, i oppgaven og i de relasjonene prosessen består av gir grunnlag for god ledelse av prosessen.

Spørsmål: Både å skape spørsmål i forkant av prosesser og å mestre evnen til å stille gode kraftfulle spørsmål underveis i prosesser er viktige egenskaper for en prosessleder. Spørsmål er drivstoffet i prosesser og danner utgangspunktet for valg av framgangsmåte, metoder og verktøy.

Aktiv lytting: Å kunne lytte aktivt inn i alt det som skjer underveis i prosessen danner utgangspunkt for spørsmålene du stiller og i hvilken grad du greier å utløse det fulle potensialet i gruppens bidrag.

Hvordan?

Før møtet / prosessen:

Før du starter et møte eller en prosess, tenk gjennom de ulike delen av kompasset. Hvordan kan du forberede deg best mulig på prosessen?

Underveis:

Hvordan kan du være tilstede, bruke magefølelsen og kjenne på hva som er riktig å justere på ut ifra hva du opplever i rommet? Det kan hjelpe deg til å vurdere underveis om du trenger å bruke mer eller mindre tid på en del av prosessen, eller om gruppen trenger noe annet der og da.

I etterkant:

Det kan være lærerikt å reflektere på de ulike delen av kompasset i etterkant: hvordan du har klart å stå i rollen som prosessleder, hva du har lykkes med, hva du har lært og hva du ønsker å gjøre neste gang du leder prosess.

Relevante prosesssteg

Menneskene bak verktøyene

a woman is standing in front of a whiteboard giving a presentation .

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

En gruppe mennekser som poserer foran en bygning

Bli kjent med Lent

Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.

Lær mer om Lent

Meld deg på nyhetsbrev!

Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m