Hopp til hovedinnhold
magnifying-glassSøk
arrow-leftVerktøykasse

Kvaliteter ved rommet

  • clock

    10–20

En perspektivutvidende øvelse som hjelper deltakere å se med nye øyne – og forstå hvordan ulike erfaringer og roller påvirker hva vi legger merke til og verdsetter.

Gjennomføring

En illustrasjon av en brannmann, en tyv, en mann og en kvinne.

Hva og hvorfor?

Noen ganger kan vi låse oss litt fast i våre egne antakelser om hva som er bra eller dårlig, rett og galt, fint eller stygt osv. Vi kan også noen ganger bli så glad i våre egne ideer at vi ikke klarer å ta inn andres ideer og se kvalitetene ved disse. Denne øvelsen kan hjelpe en gruppe til å se at det vi verdsetter eller misliker ofte er formet av våre tidligere erfaringer, for eksempel utdanning, kultur, familie osv.

Formålet med oppgaven er å gjøre deltakerne oppmerksomme på at vi legger merke til ulike ting ut fra hvilket perspektiv vi har. Det kan være hjelpsomt for oss å huske på når vi skal jobbe sammen for å løse utfordringer, spesielt i tverrfaglige grupper.

Deltakerne får i denne øvelsen en rolle eller et perspektiv som de skal vurdere rommet de sitter i ut ifra, er bra og hva er dårlig med rommet. Perspektivene kan være generelle som brannmann, rengjøringspersonell eller du kan velge noen som er spesifikt for din deltakergruppe.

Eksempler kan være:

  • Syv år gammel gutt (det er mulig å gjemme seg her, det er masse å leke med).
  • Frisør (ingen steder å kaste alt håret, få stikkontakter til føner).
  • Tyv (ingen passer på veskene sine, ikke lås på døren).
  • Lærer (jeg har en tavle å skrive på her, det er lett å se alle i rommet).

Hvordan?

  • Fordel deltakere i grupper og legg en lapp på hvert bordet som representerer et perspektiv. Alle bordene får ulike perspektiver.
  • Ingen må si høyt hva som står på lappen.
  • Gi gruppene 4 minutter til å se på lappen og bli enige om hvilke kvaliteter de legger merke til med rommet de er i, ut fra det den rollen som står på lappen.
  • Be hvert bord om å dele kvalitetene de legger merke til, men ikke si hvilket perspektiv de har. De andre deltakerne gjetter hvilket perspektiv de hadde. Når de gjetter riktig, er det neste bord til å dele.

Materiell

  1. Papirlapp der du har skrevet ned hvilke roller/perspektiver deltakerne skal få.

Spørsmål og svar

Relevante prosesssteg

Menneskene bak verktøyene

a woman is standing in front of a whiteboard giving a presentation .

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

En gruppe mennekser som poserer foran en bygning

Bli kjent med Lent

Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.

Lær mer om Lent

Meld deg på nyhetsbrev!

Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m