Kvaliteter ved rommet
10–20
En perspektivutvidende øvelse som hjelper deltakere å se med nye øyne – og forstå hvordan ulike erfaringer og roller påvirker hva vi legger merke til og verdsetter.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Noen ganger kan vi låse oss litt fast i våre egne antakelser om hva som er bra eller dårlig, rett og galt, fint eller stygt osv. Vi kan også noen ganger bli så glad i våre egne ideer at vi ikke klarer å ta inn andres ideer og se kvalitetene ved disse. Denne øvelsen kan hjelpe en gruppe til å se at det vi verdsetter eller misliker ofte er formet av våre tidligere erfaringer, for eksempel utdanning, kultur, familie osv.
Formålet med oppgaven er å gjøre deltakerne oppmerksomme på at vi legger merke til ulike ting ut fra hvilket perspektiv vi har. Det kan være hjelpsomt for oss å huske på når vi skal jobbe sammen for å løse utfordringer, spesielt i tverrfaglige grupper.
Deltakerne får i denne øvelsen en rolle eller et perspektiv som de skal vurdere rommet de sitter i ut ifra, er bra og hva er dårlig med rommet. Perspektivene kan være generelle som brannmann, rengjøringspersonell eller du kan velge noen som er spesifikt for din deltakergruppe.
Eksempler kan være:
- Syv år gammel gutt (det er mulig å gjemme seg her, det er masse å leke med).
- Frisør (ingen steder å kaste alt håret, få stikkontakter til føner).
- Tyv (ingen passer på veskene sine, ikke lås på døren).
- Lærer (jeg har en tavle å skrive på her, det er lett å se alle i rommet).
Hvordan?
- Fordel deltakere i grupper og legg en lapp på hvert bordet som representerer et perspektiv. Alle bordene får ulike perspektiver.
- Ingen må si høyt hva som står på lappen.
- Gi gruppene 4 minutter til å se på lappen og bli enige om hvilke kvaliteter de legger merke til med rommet de er i, ut fra det den rollen som står på lappen.
- Be hvert bord om å dele kvalitetene de legger merke til, men ikke si hvilket perspektiv de har. De andre deltakerne gjetter hvilket perspektiv de hadde. Når de gjetter riktig, er det neste bord til å dele.
Materiell
- Papirlapp der du har skrevet ned hvilke roller/perspektiver deltakerne skal få.
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Oppstart
For at deltakerne i en prosess skal bli gode og relevante bidragsytere trenger de både å kjenne seg trygge nok til å delta og kjenne at deres bidrag vil være betydningsfullt for resultatet av prosessen.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
