IGP (individuell - gruppe - plenum)
5–120
En enkel og inkluderende rytme som kombinerer individuell refleksjon, gruppedialog og deling i plenum – for å aktivere alle deltakere og bygge trygghet i prosessen.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
IGP er en enkel rytme for bred deltakelse og kunnskapsutvikling.
Metodikken kan benyttes både for å skape engasjement hos deltakerne i en prosess og for å sikre at alle deltar. Øvelsen ivaretar både de introverte og de ekstroverte deltakerne i gruppa. Øvelsen skaper trygghet fordi hver enkelt får reflektert individuelt først før de kan dele med en eller flere i mindre grupper, og kun de som ønsker det trenger dele i plenum.
Hvordan?
Eksempel på IGP:
- Velg et spørsmål, for eksempel: Hvilke forventninger har du til dagen?
- Be deltakerne reflektere individuelt over spørsmålet i to minutter. (I)
- Be deltakerne gå sammen i grupper på 4–6 personer i hver gruppe og snakke sammen med utgangspunkt i spørsmålet. (G)
- Gi gruppene fem minutter – gå gjerne litt rundt og lytt.
Be noen eller alle gruppene dele litt av samtalene inn i plenum. (P)
Relevante prosesssteg


Konkretisering
Konkretisering, også kalt integrasjonsfasen, er midtfasen i en prosess. Her har vi kommet til et sted hvor vi har fått ny kunnskap, mange ideer eller nye perspektiver. Nå er tiden kommet for å prøve å se ideene i sammenheng eller gruppere dem, samtidig som vi er åpne for å ta inn nye ideer og perspektiver.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
