Dialogkort
5–20
Visuelle kort som brukes for å vekke assosiasjoner og samtale rundt et tema eller spørsmål – egnet til innsjekk, utsjekk eller som inngang til refleksjon i grupper.
Gjennomføring


Hva og hvorfor?
Bilder/ illustrasjoner på A6- eller A5-kort. Bildene er gjerne metaforiske, og er laget for å sette i gang assosiasjoner.
Bildene brukes på ulike måter for å sette i gang en individuell refleksjon eller en samtale mellom to eller flere, og er knyttet til et spørsmål/ tema. Bilder gir anledning til å gi assosiasjoner og inspirasjon til å sette ord på tanker.
Hvordan?
Denne øvelsen kan gjøres på mange måter. For eksempel:
- Legg bildene ut på gulvet.
- Forklar hensikten med øvelsen.
- Gi gruppen et spørsmål eller introduser et tema. For eksempel: Hva betyr ordet prosess for deg?
- Hver deltaker velger et kort hver som illustrerer det de legger i prosess.
- Deltakerne presenterer etter tur kortet de har valgt og hvorfor de har valgt det knyttet til spørsmålet.
- Avslutt med en samtale i plenum og en refleksjon over øvelsen.
Dialogkort kan gjerne brukes i innsjekk og utsjekk.
Materiell
- Lag eller kjøp bilder som gir inspirasjon til refleksjon/assosiasjoner.
Spørsmål og svar
Relevante prosesssteg


Oppstart
For at deltakerne i en prosess skal bli gode og relevante bidragsytere trenger de både å kjenne seg trygge nok til å delta og kjenne at deres bidrag vil være betydningsfullt for resultatet av prosessen.
Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
