Motstand
Motstand
Motstand er en naturlig del av prosessarbeid og oppstår ofte når noe nytt utfordrer det kjente. Å møte motstand med nysgjerrighet kan gi verdifull innsikt og styrke prosessen.


Hva og hvorfor?
Motstand handler ofte om beskyttelse – av verdier, identitet eller tidligere erfaringer. I prosessarbeid kan motstand vise seg som skepsis, taushet eller kritikk. Ved å ta motstanden på alvor og utforske hva som ligger bak, får vi tilgang til perspektiver som kan styrke både løsningen og eierskapet. Motstand peker ofte på det som er viktig for folk – og bør møtes med respekt, ikke «løses bort».
Våre beste tips:
?- Hva kan motstanden lære oss?
- Ikke gå i forsvar – still åpne spørsmål.
- Hvilke behov eller verdier ligger under det som uttrykkes som motstand?

Se gjennom verktøy

Bryt mønstrene
Hjelp til å få gruppen til å tenke på nye ideer
5–60 min

Energityver og energigivere
Et verktøy for å synliggjøre hva som gir og tar energi.
10–60 min

180-graders metoden
Et problemløsningsverktøy som hjelper grupper å identifisere og enes om det viktigste problemet – og snu det til et motiverende spørsmål som setter retning for løsninger og handling.
20–30 min

Seks tenkehatter
Et strukturert refleksjonsverktøy som hjelper team å belyse ideer fra ulike perspektiver – og styrker kreativitet, nyansering og beslutningstaking i prosesser.
20–30 min

Menneskene bak verktøyene

Vi er et team av fagentusiaster som brenner for å gjøre kunnskap tilgjengelig og anvendelig for alle som ønsker å skape positive endringer.

Bli kjent med Lent
Drevet av verdiene nysgjerrighet og raushet, ser vi det som vår oppgave å støtte andre i deres utviklingsreise. Når vi utvikler og deler verktøy, bygger vi broer mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk anvendelse, og bidrar dermed til vårt overordnede mål om å gjøre samfunnet bedre gjennom styrket samarbeid og læring.
Meld deg på nyhetsbrev!
Nå kan alle som er interessert i prosessledelse velge å motta Lent sitt nyhetsbrev. Dette sendes ut hvert kvartal og inneholder fagartikler, tips i hverdagen, kundehistorier, kommende arrangementer m.m
