Tjenestedesign
Tjenestedesign
Innovasjon og tjenestedesign handler om å utvikle nye løsninger med utgangspunkt i brukernes behov. Metodene er praktiske, visuelle og iterative.

Hva og hvorfor?
Tjenestedesign hjelper grupper med å forstå brukeren og systemet rundt, slik at man kan forbedre eller skape tjenester som gir mening og verdi. Det handler om innsikt, idéutvikling, prototyping og testing – og ofte om tverrfaglig samarbeid. I prosessarbeid gir det både retning og struktur, samtidig som det åpner for kreativ utforskning.
Våre beste tips:
?- Hvem er brukeren? Hva vet vi om deres behov og opplevelser?
- Hvordan fungerer “systemet” rundt brukeren?
- Gå bredt i idéfasen – vurder og konkretiser etterpå.
- Det er både lov og hensiktsmessig å tegne, visualisere og teste før noe er «ferdig».

Se gjennom verktøy

Bryt mønstrene
Hjelp til å få gruppen til å tenke på nye ideer
5–60 min

Brukerferd
Et kartleggingsverktøy som beskriver en brukers reise.
30–120 min

Idealog
Et stille og effektivt idéutviklingsverktøy der deltakerne bygger videre på hverandres innspill.
15–30 min

Blueprint
Et visuelt verktøy for å beskrive kundens opplevelser med en tjeneste.
15–120 min
